lamanya...

hahaha.......lama gila x update blog. malas r. hari ada periksa ni la tetiba tringin plak nak update blog...haru sungguh. hmmm, cakap mengenai periksa, teringat istilah exam-oriented. ramai orang pertikaikan sistem belajar yang exam-oriented, termasuklah aku kot. belajar untuk periksa adalah sangat tidak baik untuk kesihatan...hoho. antara ciri2 belajar untuk periksa:

1) lepas habis periksa, dengan penuh tensionnya mulut berkata,'rugi gila, penat aku baca ja haram x kluaq pon bab tu'

2) waktu study, dengan rileksnya mulut berkata,'alah, yang ni x masuk periksa, x pyah baca r'

3) waktu lapang, dengan gembiranya mulut berkata,'cantek r, bleh rileks, esok bukan periksa pon'

4) bila dah habis periksa, dengan puasnya mulut berkata,'yess, terlepas satu beban'

5) bila dpt result, dengan manisnya mulut berkata, 'cikgu, tambahla markah sket cikgu, satu g ja nak dpt a'

hoho....mcm mna aku tau ciri2 ni?....sbb aku sniri pon buat cmtu gak, astaghfirullah. sepatutnya kita study untuk menunaikan tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi Allah ni, menunaikan kewajipan sbb menuntut ilmu tu wajib ke atas setiap muslim. jadi, menuntut ilmu tu ibadah. nak beribadah, kena la sungguh2. nak ibadah, kena la sediakan hati yang suci.

insyaAllah, sebenarnya wlupun sistem belajar kita exam-oriented, tapi sebenarnya kita sendiri yang menentukan sama ada kita ni belajar kerana Allah ataupun untuk periksa. cemerlang untuk org kata kita pndai ataupun untuk menaikkkan nama Islam.

pesanan untuk diri sendiri dan sapa2 yg baca, klu ibadah kna istiqamah, study pon kna istiqamah sbb study pon ibadah gak. study dengan niat ikhlas kerana kita cintakan ilmu, bukan sbb ilmu tu akan dtanya dlm periksa nnti. insyaAllah klu kita study mcm ni, kejayaan tu akan datang dgn sniri. periksa tu hanya wadah untuk kita test ilmu yg ada, bukan sebagai tujuan sebenar belajar.

dh laa, nak study plak.....assalamualaikum
azwan, 24 oktober, 7.40pg, jordan

4 comments:

`Izzati Idris said...

nice entry!
tajdid niat,jom!

Haziqah Yusra said...

alhamdulillah,,entry ang berjaya menaikkan smula smangat aku yg tgh gila2 down ni..huhu

Kayun said...

gud luck! ak pn trgkt smgt..hoho

Zafer Muslim said...

hang scorer... :)