kisahku

bila tngok blog kengkawan yg rajin update blog.....rsa tringin nak tulih gak.....tp masalahnya x dak idea nak tulis apa......hmmm

haaa.....ada idea dh...wlupun rsanya crita ni mcm dh basi ja.....tp lantaklah.....hoho

pada suatu hari, azwan dan rakan-rakannya pergi berjalan2 di negara yang bernama jordan.

whoa, kadang2 rsa cam x prcaya aku dh dok kat ngra org.........waktu nak spm dulu, rasa mcm mustahil ja nak dapat biasiswa ke luar ngara.....tp, alhamdulillah, segala puji bagi Allah, syukur sgt2 aku dipilih oleh-Nya utk mai sini.

klu org tanya seronok x kat jordan?.......aku msti tatau nak jawab cmna.........nak kata best sgt2 tu x la..........klu nak kata x best lgsung pon x gak........pndek kata, bleh la hidup......hoho

pengalaman nak di'pau' duit pon ada gak.......haish

haaa.....critanya mcm ni

aku dan amru(nama sebenar) yg semangat nak p jamiah tiba2 disapa oleh dua remaja arab.......

'assalamualaikum, ya sadiqi,' kata mereka berdua secara berjemaah seraya menghulurkan tangan utk brsalaman dgn kami.

ak ingat depa saja nak buat friendly ngan org mlysia.....

tiba2, dengan suka hatinya depa mnx duit......

'biddi one JD'.......maksudnya: saya nak satu dinar......

yg mai salam ngan aku tu badan kurus sket......yg p salam ngan amru gemuk sket.......[haha...mcm watak setan kurus setan gemuk dlm majalah asuh]

bila dia ckap dia nak duit, aku pon kata...'duit yg ada ni nak guna p jamiah'.....[wlupun aku ckap arab broken tp dia pham....bagus]

Alhamdulillah, Allah permudahkan aku lepaskan diri sbb lpas aku ckap cmtu, trus arab tu give up.......tp yg x bestnya dia p kacau amru plak

arab yg gemuk sket tu salam tgn amru x lpas2.....so, pyahla amru nak lari......aku yg dh trlepas ni tatau apa yg ptut aku buat......hmmm

tp last2, dia lpas gak tgn amru lpas dia try nak pau jam amru.......haru sngguh arab ni!

Alhamdulillah......smuanya slamat.....wlupun arab gemuk tu smpat gak tmbuk amru.....tp tmbukan dia tu sgt lemah umpama tmbukan manja gitu....hoho

pengajarannya di sini, amalkanlah doa pelindung seprtimna yg disarankan nabi kita, Muhammad S.A.W

رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

DALAM sebutan rumi : BISMILLAH ALLAZI LA YADURRU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDI WA LA FIS SAMAIE , WAHUWAS SAMI'UL 'ALIM

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Teks doa berwarna Merah Syeikh Syuaib ; Hasan)


mgkin berkat doa yg aku bca ni tlah menyelematkan aku pada hari tu.....agar bertambah keyakinan hamba bahawa sesungguhnya Allah Maha Melindungi..


"Tidakkah engkau mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Yang Menguasai segala alam langit dan bumi? Dan tiadalah bagi kamu selain Allah sesiapapun yang dapat melindungi dan yang dapat memberi pertolongan."

terjemahan surah al-Baqarah, ayat 107

bersambung.........


16 disember, 9 muharram, 9.00 mlm,

Irbid, Jordan....







1 comment:

amalinalleyes said...

Amalan doa yg sgt mudah dihafal, namun xramai yg mmpu amalkan..Smoga Allah sntiasa mmliharaku..